söndag 28 juli 2013

Grundgjutarfebern slog till

Nu är pausen helt över. Idag är vi på gång på allvar igen. Men eftersom jag lekte med kamerans alla moder på förmiddagen har jag inga bilder att visa då de alla blev överexponerade. Rackans otur för en kameranybörjare. Tur att det inte var dagen huset kom utan bara kantjärnsdagen.

På onsdag eller torsdag är det planerat för gjutning. Nu ser ju inte vädret helt  lysande ut så nu sitter vi här frågande och undrar om vi verkligen kan planera för en gjutning då. Väderapparna kommer att användas väldigt frekvent den här veckan. Hoppas, hoppas att det kan bli av för uppladdningen är enorm.

Natten till fredagen drömde jag om gjutningen. Den var verkligen ingen trevlig dröm utan en fruktansvärd mardröm. Jag vaknade med ett ryck och får vara riktigt glad att det var en otäck dröm och inte verkligheten. Här ska ni få höra. Jag fick uppgiften att gå med vibrationsstaven. Det skulle vara en enkel ofarlig uppgift omöjlig att misslyckas med. Sagt och gjort, jag tackar ja, hoppar i betongen med gummistövlarna på och börjar vibrera (notera nu att jag knappt vet hur en sådan ser ut men i drömmarnas värld har man förstås koll på vad man ska göra). När jag har vibrerat en meter säger något *PANG* bakom mig. Jag stelnar till? Vad var det? En explosionslik knall dånar i luften och all isolering flyter upp till ytan av betongen. Det får ju bara inte hända. Allt jobb vi gjort under semestern sabbade jag på min 1-meters-promenad med vibrationsstaven. Tack och lov för att det bara var en dröm! Nu vet jag också vilken uppgift jag inte ska ha :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar