torsdag 15 maj 2014

Lister, inbjudan till slutbesiktning, badkar

Rubriken skulle lika gärna vara: Smått och gott

Det händer lite allt möjligt just nu. Johns föräldrar hjälper oss massor, varje dag, och det går framåt. Gunnar har ju slitit i ett år och nu är förstärkning till team far och son där i form av mor. Även många andra familjemedlemmar rycker in men den här veckan har det varit team Hansson/fd.Hansson som gjort jobbet.
Annika är förste målare på bygget. Är solen framme målar soldyrkaren som hon också är ute, regnar det står hon i vardagsrummet. Och tittar solen fram då är grejerna snabbt ute igen ;) Jag är grymt imponerad över hur snabbt svärmor upptäcker ett väderomslag. Generna är även i direkt nedstigande led överförda till maken. Kanske att jag lär mig tekniken av honom så småningom för själv kan jag gå en hel dag utan att upptäcka att regn blivit sol igen. Hursom, sol eller inte sol, det blir väldigt mycket målat om dagarna. Även Gunnar målar en del. För honom har det främst varit spackling ett tag, förste spacklare är han. Dessutom är han klar med projektet flytta kapprumsvägg 30 cm. Det sista steget att måla tak och vägg, ett antal varv visade det sig, gjordes klart idag.

John har idag varit uppe på taket och granskat takentreprenad inför slutbesiktningen nästa onsdag. Han är inte höjdrädd han och passade på att skicka en selfie ifrån taket till en smånervös fru. Jag gillar inte takjobb, varken eget eller andras.

Och vårt badkar är äntligen här! Vi lyxade till det valet och köpte ett stort bubbelbadkar som hela familjen får plats i. Johns bror Gustav ringdes in igårkväll för att lyckas få upp det till ovanvåningen och 3 mankraft var tillräckligt för att få badkaret uppför trappan och till rätt plats. Badkaret krävde en större varmvattenberedare men det är det värt för en badfamilj som oss. Hoppas nu bara att vi fortsätter bada lika mycket som vi gör i vårt lilla badkar här på Solliden.

Idag har jag och en vän med känsla för stil och inredning varit och kollat på tapeter. Vi gick igenom mina tankar, hon kom med kloka egna tankar och råd och vi landade några förslag på tapeter som jag tog med mig hem till John. Nästan alla tapeter är ifrån samma kollektion och håller tapetvalen över helgen så bestämmer vi oss och beställer. Det är faktiskt inte omöjligt att vi har tapeter i fler rum när vi flyttar in än vi på senare tid trott. Jag är fortfarande förberedd på att bo med gipsväggar en period.

Oj, vad långt det här inlägget blev!? En kopp te och egentid ger långa inlägg ;)
Tillsist lite bilder:







Huset lutar inte om någon undrar ;)



1 kommentar:

  1. Det ser riktigt bra ut, få se om det är något över till mormor o morfar att göra

    SvaraRadera