lördag 22 februari 2014

De sista fönstren är levererade

Nu är de större halva X-spröjsfönstren här! Wow! Så skönt att flera beslut verkar falla väl ut. Detta kommer bli bättre och jag och John är glada för att mitt detaljsinne står på sig i vissa lägen.
Just de här fönstren satt jag på Vallsjöhus i deras kontor och förstorade ifrån 5/13 till 6/13. I kontraktet har vi 10/13 men pga ventilation och taket gick inte det att realisera. Jag var inte nöjd med 5/13 som var mindre än ett halvt 10/13. Anledningen till 6/13-valet var ett bättre helhetsintryck med lika stora X på spröjsen.

Redan när väggen hängde i luften innan den var monterad på utbyggnaden såg jag att vi fått fel fönster. Länge funderade vi på om vi skulle kräva att få 6/13-fönstren vi ändrade till inför bygglovet. Vi förstod att felet var ett misstag, den klassiska mänskliga faktorn. Vi förstod också att vi hade rätten att byta till det vi beställt. Det vi inte var säkra på var att kostnaden för Vallsjöhus skulle göra oss märkbart mer nöjda. Tillslut för att hjälpa oss i beslutet frågade vi vad det skulle kosta för dem och vad vi kunde få i avdrag på tex köket och då var det ett enkelt beslut. Kostanden var pytte-pytteliten i förhållande till vad vi betalar. Mitt dåliga samvete var plötsligt borta. Sedan har vi väntat. Fönstren har en otrolig leveranstid.

Men, helt rätt beslut redan innan de är på plats! Kimstad Bygg kommer hit i veckan, det blir skoj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar